Věděli jste, že individuální chování Vašich zaměstnanců determinuje jejich fyzické i duševní zdraví až z 35 %? Chováním je myšlena například kvalita a délka spánku, množství pohybu, stravovací návyky anebo kontrola nežádoucích návyků. Tyto proměnné přímo ovlivňují jak fyzické, tak i duševní zdraví Vašich pracovníků. Pozitivní změny v jejich chování pak vedou ke snížení rizika celé řady onemocnění.
Jak jste měli možnost se dočíst v předchozích článcích na našem webu, fyzické a duševní zdraví Vašich zaměstnanců by pro Vás mělo být prioritou. Zdravý zaměstnanec má pro Vás totiž mnoho výhod, mezi něž patří především produktivita. A tady na scénu vstupují programy zdraví a pohody na pracovištích, jejichž cílem je, aby zaměstnanci pečovali o své zdraví.
Popular posts
Několik typů na zdraví prospěšné cíle pro Vaše zaměstnance ve firmě
admin
12 dubna, 2024
Jaké jsou benefity programů zdraví a pohody pro pracovníky?
admin
12 dubna, 2024
Jak správně sestavit program zdraví a pohody pro Vaši firmu?
Vyvinout, rozjet a spravovat wellness program pro zaměstnance je komplexní proces. Zde najdete srozumitelné kroky, které Vám s tím pomůžou:
1. Posuďte, jaké potřeby v oblasti zdraví a pohody Vaši zaměstnanci mají:
Zjistěte, v jakém stavu je Vaše firemní „kultura zdraví“. Je to dobrý začátek pro Vaše wellness iniciativy a naznačí Vám další kroky při tvorbě efektivního programu. Mimo jiné se dozvíte, které chování bude třeba ve Vašem programu výrazně podporovat (například zdravé stravování, nekuřáctví nebo procházky během pracovních pauz).
Udělejte si přehled o chování zaměstnanců – proveďte hodnocení zdravotních rizik skrze online nebo papírové dotazníky. V každém případě se ujistěte, že vyplnění dotazníku bude pro Vaše zaměstnance snadné, abyste měli dostatek dat pro další kroky. Výsledky všech Vašich zaměstnanců Vám pak napoví, jaké priority mají mít jednotlivé zdravotní aspekty – na které je třeba se zaměřit primárně, a které budou spíše upozaděny.
2. Jakmile porozumíte potřebám Vašich zaměstnanců, stanovte si jasné priority a měřitelné cíle programu. To Vám pomůže s vývojem, zaváděním i s měřením výsledků celého programu.
3. Na základě Vašich cílů si vytvořte detailní akční plán Vašeho programu. Ten by měl obsahovat zdravotní screening, vzdělávání, tréninky, aktivity, systém pobídek a motivace pro zúčastněné a další.
4. Zajistěte si podporu vedení a vyššího managementu. Jedná se nejen o zajištění financování, ale i o zajištění účasti na wellness programu. Informujte je o programu od samotného začátku a motivujte je k tomu, aby se zapojili.
5. Dalším krokem je implementace programu aneb spuštění celého programu. Ujistěte se, že Vaši zaměstnanci k tomu mají veškeré informace a podporu. Mnohočetné interní komunikační kanály jsou k tomu velmi důležité.
6. Průběžně hodnoťte úspěšnost programu a neustále zjišťujte, čím by se dal program vylepšit. Vyžádejte si zpětnou vazbu od zaměstnanců, sledujte účast i průběžné náklady programu.
7. Průběžně program upravujte na základě obdržené zpětné vazby a na základě Vašeho hodnocení, abyste si byli jistí, že program vyhovuje Vašim zaměstnancům a zároveň Vám pomáhá dosahovat Vašich cílů.
8. Sdílejte s Vašimi zaměstnanci výhody a výsledky Vašeho programu zdraví, a to napříč celou organizační strukturou. Můžete sdílet zkušenosti jednotlivých zaměstnanců nebo propagovat nové výzvy.
9. Udržujte kontinuitu programu v čase, abyste si zajistili dlouhodobý úspěch.
10. Pokud nemáte vytvořený tým, který má na Vašem pracovišti na starosti programy zdraví a pohody, vytvořte ho.
Určete členy Vašeho wellness týmu z řad Vašich zaměstnanců, kteří budou zodpovědní za propagaci programu, plánování aktivit programů a za vyhodnocování úspěšnosti programu. Ideální počet je někde mezi čtyřmi až dvanácti zaměstnanci, podle velikosti Vaší firmy. Nezapomeňte zapojit zaměstnance z různých oblastí (HR, administrativní pracovníky, reprezentanty odborů, BOZP pracovníka atd.).
Pořádejte pravidelné schůzky wellness týmu (minimálně čtvrtletně). Ujistěte se, že členové týmu budou rotovat v ročních až dvouletých cyklech, abyste měli přísun nových nápadů.
Určete koordinátora (mohou ho zvolit další zástupci týmu nebo může být určený managementem), který povede tým a bude koordinovat chod programů. Je třeba ujistit se, že koordinátor bude mít na tyto aktivity dostatek času. Je-li to neslučitelné s jeho prací ve firmě, je lepší zvolit externího pracovníka (tzv. Interim Chief Well-Being Officer).
Zapojte wellnessové koordinátory a zástupce z řad zapálených zaměstnanců a vedoucích týmů (team leadery), kteří budou blízcí účastníkům programu a budou je motivovat a poskytovat jim důležité informace a podporu. Obecně je velkou výhodou, pokud jsou vedoucí týmů kreativní, zapálení pro věc a oddaní konceptu programů zdraví a pohody na pracovišti, jelikož mají nejlepší výsledky s motivací a vedením týmu ke zdraví.
Co od programů zdraví a pohody chtějí Vaši zaměstnanci?
Zaměstnanci si přejí wellness program, který bude dostatečně odpovídat na jejich duševní, emoční a fyzické potřeby. Wellness program by měl být transparentní, snadno dostupný a nekomplikovaný.
A co dalšího zaměstnanci očekávají od společnosti, která se zajímá o zdraví a pohody svých zaměstnanců?
• Firemní kulturu zaměřenou na vstřícnost, empatii a psychické bezpečí. Zaměstnanci by se neměli bát být sami sebou, vyjadřovat se otevřeně a upřímně.
• Nejen péči v oblasti zdraví, ale i kvalitní wellness program se solidními benefity.
• Motivující odměny jako oblečení s firemními logy nebo další dárkové předměty
A co když zaměstnanci pracují na dálku?
Mnoho zaměstnanců dnes pracuje takzvaně na dálku. Není to nijak nový fenomén, řidiči kamionů, taxíků, prodejci zboží nebo zaměstnanci aerolinek a mnohé další profese byly z podstaty vždy zaměstnanci na dálku. Ať už tedy pracují u počítače nebo ne, jsou vždy vzdáleni od sídla firmy. A to může být výzvou při tvorbě programu zdraví a pohody.
Jak zajistíte, aby byli zaměstnanci zdraví, když pracují z domova/na dálku? Pro některé zaměstnance může být sociální izolace a nedostatek běžného kontaktu s ostatními zaměstnanci zdrojem depresí a pocitu osamocení.
Co pomáhá?
Zapojení partnerů, rodiny nebo přátel do wellness aktivit a výzev – podpora rodiny a přátel při změnách týkajících se životního stylu je velmi důležitá.
Tvoření online týmů zaměstnanců, kteří se budou navzájem motivovat – výzvy, kdy zaměstnanci utvoří týmy a vzájemně soutěží, kdo rychleji uběhne nebo ujde nějakou vzdálenost; každý zaměstnanec může přispět svým dílem.
Zavedení virtuálních wellness aktivit – s dnešní technologií lze téměř jakoukoliv aktivitu převést v online aktivitu s použitím videa, chatů a transferů dat z fitness zařízení.
Umožnění flexibility v odměňování – umožněte zaměstnancům, kteří se nemohou účastnit aktivit osobně (například závodu v běhu nebo fitness lekce) získat odpovídající odměnu i za aktivity, které nejsou spojené s osobní účastí.
Nabízení programů, které se zaměřují na duševní zdraví a dobrou harmonii mezi časem tráveným prací a volným časem (work-life balance).
Použití online wellness platformy – při práci na dálku se zaměstnanci nemohou účastnit aktivit osobně a je potřeba jim dát veškeré možnosti skrze online platformu.
Zdroje:
ALDANA, Steve (2023). The 7 Best Reasons to Have a Wellness Program in 2023 [online; cit. 2023-11-28]. Dostupné z WWW: <https://www.wellsteps.com/blog/2020/01/02/reasons-to-have-a-wellness-program-benefits-of-wellness/>.
ALDANA, Steve (2023). Why Offer a Worksite Wellness Program? 2023 Updated [online; cit. 2023-11-28]. Dostupné z WWW: <https://www.wellsteps.com/blog/2020/01/02/why-offer-a-wellness-program/>.
ALDANA, Steve (2023). How to Start a Wellness Program for Employees [online; cit. 2023-11-28]. Dostupné z WWW: <https://www.wellsteps.com/blog/2023/04/10/how-to-start-a-wellness-program-for-employees/>.
ALDANA, Steve (2023). Wellness Company: Why Every Company Must Become One Now [online; cit. 2023-11-28]. Dostupné z WWW: <https://www.wellsteps.com/blog/2022/03/16/wellness-company/>.
ALDANA, Steve (2023). How to Design Wellness Programs that Are Successful in 2023 [online; cit. 2023-11-28]. Dostupné z WWW: <https://www.wellsteps.com/blog/2020/01/02/design-wellness-programs-successful/>.
ALDANA, Steve (2023). 14 Reasons Many Corporate Health and Wellness Programs Fail in 2023 [online; cit. 2023-11-28]. Dostupné z WWW: <https://www.wellsteps.com/blog/2020/01/02/corporate-health-and-wellness-programs/>.
ALDANA, Steve (2023). 6 Strategies for Successful Wellness with Remote Workers in 2023 [online; cit. 2023-11-28]. Dostupné z WWW: <https://www.wellsteps.com/blog/2021/03/16/wellness-remote-workers/>.
JURKOVIČOVÁ, Kateřina a spol. (2023). Data o zdraví [online; cit. 2023-11-28]. Dostupné z WWW: < https://www.dataozdravi.cz>.
Obrázek: Autorka fotografie Karolina Grabowska Dostupné z WWW: < https://www.pexels.com/cs-cz/foto/zena-notebook-prochazeni-internet-4498359/>.